top of page

Céged Sikerének Titka: Az Üzleti Stratégia Alapjai, amit minden vállalkozónak ismernie kell

A stratégiatervezés cikksorozatunk első részében az üzleti stratégia alapjaival foglalkozunk. Célunk, hogy egy alapvető betekintést nyerj az üzleti stratégia készítésébe, illetve szakmai háttérinformációval támogassunk.


Az Üzleti Stratégia az nem más, mint a vállalkozások építőköve a sikerhez.

Segítségre van szükséged? Foglalj időpontot és egyeztessünk!
lefele mutató nyíl

Egy hatékony és jól kidolgozott üzleti stratégia meghatározza a vállalkozás céljait, irányát és tevékenységét a hosszú távú sikerek elérése érdekében. Alapvető szerepet és jelentőséget tölt be a vállalkozások életében. Segíti a vállalkozások erőforrásait hatékonyan felhasználni, a versenyelőny kiépítését és a fenntartását, valamint a piaci lehetőségek kihasználását. Emellet segít a vállalkozás esetleges kihívásait és változásait kezelni, támogatja a hatékony döntéshozatalt és a szervezet egészének összehangolásában is kulcsszerepet játszik.


Bár üzleti stratégia nélkül is lehet vállalkozást építeni és fejlődni, de általánosságban elmondható, hogy az üzleti stratégia nélkül a vállalkozások céltalanul működhetnek, elveszíthetik a versenyképességüket, és nehezebben alkalmazkodhatnak a dinamikus üzleti környezethez. Nagyon jó példa a COVID okozta változás, amikor minden vállalkozás azon dolgozott, hogy krízismenedzsment üzemmódban felkészüljön és berendezkedjen a piaci és környezeti változásokra, olyan tervet hozzon létre, ami egy esetleges hosszabb világjárvány esetére biztosít előre meghatározott lépéssorozatot annak érdekében, hogy megfelelően tudja a vállalkozás vezetése kezelni az új eddig ismeretlen kihívást és gazdasági helyzetet.


Ezért is elengedhetetlen, hogy a vállalkozások alaposan kidolgozzák és folyamatosan frissítsék üzleti stratégiájukat. Tapasztalataink alapján elmondható, hogy azon vállalkozások, akik rendelkeznek üzleti stratégiával, kiszámíthatóbban működnek, a szervezet egységesen tud előre haladni, letisztultak a különböző szervezeti egységek között a feladatok és célok, valamint a vezetőség számára is a vezetés tölti ki az időt, nem pedig a váratlan helyzetek "tűzoltó" munkavégzése. Emellett az üzleti tervezést is stabil alapokra és az üzleti stratégiával összhangban tudják elkészíteni. Legyen szó a vállalkozás által készített stratégiáról vagy üzleti tanácsadás által az üzleti tanácsadó segítségével létrehozott stratégiáról.


Íme egy meghatározás Kenneth R. Andrews híres stratégától, aki 1971-ben írt egy könyvet "A vállalati stratégia koncepciója" címmel, és szépen összefoglalja:


A stratégia a vállalati döntések olyan mintája, amely meghatározza és feltárja a vállalat célkitűzéseit, szándékát vagy céljait, meghatározza e célok elérését szolgáló főbb politikákat és terveket, valamint meghatározza a vállalat által követendő üzleti tevékenységet, azt, hogy milyen gazdasági és emberi szervezet kíván lenni, és milyen gazdasági és nem gazdasági hozzájárulást kíván nyújtani részvényesei, alkalmazottai, ügyfelei és közösségei számára.

Kicsit bontsuk ki, hogy pontosan mit is tudunk ebből kivenni:

  • A stratégia egyik része a szervezet céljának megértése

  • Ezt a küldetést milyen módon fogja teljesíteni vállalkozásunk

  • Milyen üzletágak és piacok tervezése mellett döntöttünk? Globális vagy inkább helyi vállalkozásról van szó?

  • Gazdasági és nem gazdasági? Azaz hogyan teremt értéket, és kinek teremt értéket vállalkozásunk?

A helyes alapokra épített stratégia határozza meg az üzleti tevékenységed irányát és fókuszát. A helyes alapokra épített stratégia alapos elemzéseket, valamint a vállalkozásod küldetését, céljait és értékeit veszi figyelembe. Az érték pedig nem más, mint a vállalkozás alapvető értékei, a vállalkozás márkájának identitása. Ennek eredményeként a stratégia olyan célokra és célkitűzésekre összpontosít, amelyek valóban támogatják a vállalkozás hosszú távú sikerét a vállalkozás értékeinek figyelembe vételével.


Hogy miként tud segíteni egy üzleti tanácsadó, például az üzleti stratégia készítésben, arról bővebben itt olvashatsz: Hogyan Növeld Vállalkozásod Jövedelmezőségét Üzleti Tanácsadás Segítségével?


Az egyszerűsített üzleti stratégia készítéshez nézzünk egy könnyen elkészíthető sémát három fő részre bontva.


 

I. STRATÉGIAI MISSZIÓ, VÍZIÓ ÉS ÉRTÉKEK

 


Röviden a cég értéke, célja, és egy meghatározás, hogy mi a működésének hatóköre.

Ahogy meghatározzuk a vállalkozást és ahogy kifejezzük törekvéseit. A vállalkozásod küldetésének meghatározása az egyik alapvető lépése az üzleti stratégia kialakításának. A misszió segít a vállalkozásodnak azonosítani, hogy miért létezik, milyen problémát old meg és milyen értékeket nyújt a piacnak és az célcsoportnak. Ennek tiszta és formába öntött változatában a márkád identitásának meghatározása fogja megadni számodra. Erről bővebben itt olvashatsz: Márkaépítés alapjai


KÜLDETÉS MEGHATÁROZÁSA


Néhány lépésben mutatjuk be, ami segíthet a vállalkozásod küldetésének és értékének meghatározásában:

  1. Vállalkozás célja: Gondolj arra, hogy miért hoztad létre a vállalkozást, mi volt az eredeti célod vele? Mi az amit szeretnél elérni a vállalkozásoddal?

  2. Célcsoport és piaci szükséglet felmérés: Nézd meg milyen problémákra és szükségletekre válaszol a vállalkozásod terméke vagy szolgáltatása. Milyen értéket kínálsz ügyfeleidnek? Milyen problémákat oldasz meg számukra?

  3. Vállalkozás értékeinek meghatározása: Vizsgáld meg azokat az értékeket, melyek fontosak a vállalkozásod számára, melyet szeretnél visszalátni tevékenységedben. Ilyen például az értékteremtés, a magas minőség vagy a kiemelt ügyfélközpontúság.

  4. Legyen egy inspiráló és kifejező megfogalmazása: A vállalkozásod küldetése legyen összefoglalva egy vagy kettő rövid, de kifejező és inspiráló mondatban. Ez a küldetés nyilatkozat hívatott összefoglalni a vállalkozásod célját és értékeit.


VÍZIÓ


Hasonlóan nézzük meg a vállalkozásunk vízióját azaz a jövőképét:

  1. Képzelj el egy ideális jövőképet: Gondolj arra, hogy milyen lenne a vállalkozásod ideális helyzete a jövőben. Milyen eredményeket és hatást szeretnél elérni?

  2. Légy ambiciózus és inspiráló: Milyen változást idéz elő vállalkozása a világban? Hogy nézne ki, ha már megvalósult? A jövőkép olyan célokat kell, hogy tartalmazzon, melyek túlmutatnak a jelenlegi helyzeten és ambiciózusak. Inspiráló és motiváló kell, hogy legyen a vállalkozásod és az összes érdekelt fél számára (csapatod, ügyfelek, partnerek, mindenki akivel körülveszed magad).

  3. Fejezd ki a vállalkozásod értékeit: Fontos, hogy jövőképed összhangban legyen a vállalkozásod értékeivel. Gondold át, hogy milyen értékek, elvek irányítják a vállalkozásod működését, és hogyan tükröződnek a jövőképben.

  4. Konkrét és megvalósítható: A vízió mellett fontos, hogy konkrét és megvalósítható célokat is fogalmazz meg, melyek segítenek elérni az ideális jövőt. A vállalkozás céljai legyenek határozottak és mérhetőek, hogy segítsék a vállalkozást az előrehaladás követésében.

ÉRTÉKEK


Az értékek meghatározása és betartása alapvető fontosságú a vállalkozás sikeres működéséhez és hosszú távú fenntarthatóságához. Az értékek olyan alapelvek és normák, amelyek vezérlik a vállalkozásod mindennapi tevékenységét és döntéseit. Kihatással lesz a partneri és ügyfélkapcsolataidra, ez alapján fognak megítélni kívülről és belülről is.


Néhány mód, ahogyan az értékek befolyásolják a vállalkozásod működését:


  1. Irányt ad a döntéshozatalban: Az alap értékeid segítenek meghatározni a helyes irányt a döntések meghozatalánál. Jó példa erre egy beszállító választás, amikor az ár vagy a minőség oltárán szeretnél áldozatot hozni. Akár a futárszolgálat akivel dolgozol. Ők milyen értéket képviselnek? Fenntartható módon szállítanak, esetleg lebomló csomagolásban és elektromos autóval, de drágábbak, mint a hagyományos szállítmányozó? Ezek apró döntések lehetnek, viszont nem csak az értékrendedre, de a vállalati márka identitásodra is kihatással lesznek.

  2. A vállalkozásod hírnevét is formálja: Az értkek alapjai a vállalkozásod márkájának. Ha az értékek betartásával működsz, megteremted a vállalkozásod egyedi hangulatát és kultúráját, mely megkülönbözteti a versenytársaktól és egyediséget fog teremteni számodra (USP, Egyedi érték ajánlat).

  3. Vállalkozásod kapcsolatai: Nem csak a saját és vállalkozásod értékrendje ami fontos. Partnereid és ügyfeleid az alapján is megítélhetnek, akikkel partnerségben dolgozol, akik számodra munkát végeznek, ezért kiemelten fontos, hogy értékeid meghatározását követően ügyelj arra, hogy olyan beszállítóid, alvállalkozóid és képviselőid legyenek, akik azonos értékrenddel rendelkeznek és hitelesen tudnak téged képviselni mások előtt.


 

II. STRATÉGIAI TERV

 


Miután áttekintettük az értékeinket befolyásoló tényezőket, meghatároztuk a vállalkozásunk misszióját és vízióját, tovább haladva elérkeztünk egy másik nagyon fontos területre. Ami nem más, mint a vállalkozás stratégiai terve. Elkészítéséhez javasoljuk üzleti tanácsadó és szakértő bevonását, hogy minél jobb és validabb képet kapj a vállalkozásodról és annak jelnelegi helyzetéről.


Néhány szempont, amit magába kell foglalnia egy stratágiai tervnek:

  • Hogyan pozícionálja magát a cég a piacon?

  • Hogyan használja ki belső erőforrásait és képességeit?

  • Hogy teljesítse stratégiai küldetését?

    • Szűkebb értelemben véve stratégiai célok, akciók és operatív tervek elkészítésének folyamata.

    • Tágabb értelemben véve, ide tartozik a tervek megvalósításának és ellenőrzésének elkészítése is.

Tehát a jövőre vonatkozó tudatos lépések sorozatát foglaljuk a stratégiai tervben össze. Lépésről-lépésre honnan-hova fogunk tudatosan menetelni előre.


IDŐTÁV


A stratégiai tervezés előtt fontos meghatározni, hogy milyen időtávra szeretnénk a célunkat elérni. Fontos megkülönböztetni a célkitűzésekben, hogy milyen időtávra vonatkoznak.

Beszélhetünk például:

  • rövid (néhány hónapos vagy 1-3 év),

  • közép (3-5 éves terv)

  • hosszú távú (5-10 éves) tervezésről.

A jelen piaci körülményeket figyelembe véve viszont elmondható, hogy a vállalkozások általában 3-5 éves tervet szoktak leginkább készíteni, hiszen annyit változik a környezetünk, hogy a folyamatos hozzáigazitás miatt kisebb vállalkozások számára nagy erőforrásokat tudna lekötni a tervek felülvizsgálata és módosítása.


Nagyobb multinacionális vállalatoknál már találkoztam 25 éves tervezéssel is, ami a távol jövőbe mutat és egy szignifikáns jövőképet állít fel a vállalat számára, amit lebontanak 5-10 éves időkeretekre, hogy a megfelelő lépéseket meghozva érjék el a hosszú távú célt.


S.M.A.R.T.


Az egyik legkedveltebb eszköz a célok kitűzéséhez a SMART célkitűzés. Fontos az időtávhoz tehát úgy hozzárendelni céljainkat, hogy azok a lenti sorrendben pontosan értelmezhetőek legyenek.


Specific = Specifikus

Mesurable = Mérhető

Achievable = Elérhető

Relevant = Releváns

Time-bound = Időhöz kötött


Kétféle szemléletmódot tudunk megkülönböztetni:

1. Hagyományos szemléletmód

  • vállalatra összpontosít

  • múlt eredményeinek értékelésére koncentrál

  • trendek folytatását tűzi ki célul

2. Stratégiai szemléletmód

  • környezetre összpontosít

  • piac és verseny értékelésére épít

  • versenyképességbeli előnyök kiaknázására épít


Stratégiai tervezés folyamata egyszerűsítve


A stratégia formálásában részt vesz minden olyan személy, akik jövőbe mutató döntéseket hoznak a szervezetnél. Szemlélete a jövőorientált, összehangolt döntéshozatal, a hosszú távú sikerekre és a versenyelőnyre, fennmaradásra koncentrál.


1. Első lépésben a külső környezet elemzését végezzük el és a belső adottságok vizsgálatát

2. Ezt követi az üzleti területek kiválasztása, a küldetés és vízió megfogalmazása

3. Következő lépés a stratégiai célok kialakítása

4. A célok kialakítását követően a megvalósítását szolgáló eszközök és módszerek meghatározása történik

5. Kidolgozzuk és elkészítjük az akciótervet.


Milyen további eszközöket tudunk igénybe venni ahhoz, hogy a környezeti elemzést és helyzetértékelést elvégezzük?


Több lehetőség is rendelkezésünkre áll, viszont jelen esetben felsorolás jelleggel néhányat említenénk az ismertebb eszközökből, melyek mikro- és makrokörnyezeti tényezők megvizsgálása az üzleti stratégia kontextusában nagy jelentősséggel bírnak:

  • SWOT elemzés a vállalkozások belső környezetét és külső mikro környezetét elemzi (erősség, gyengeség, lehetőség, fenyegetettség)

  • PESTEL analízis: P-Politikai, E-Gazdasági, S-Társadalmi, T-Technológiai, E-Természeti és L-Jogi környezet vizsgálata

  • Piackutatási metódusok és versenyképességünk elemzése

 

III. STRATÉGIAI AKCIÓTERV

 


Az akcióterv olyan dolgokat is magában foglalhat, mint egy fúzió és felvásárlás, esetleg egy új termékcsalád innovációja vagy egy robusztus ellátási lánc kialakítása, de lehet egy szimpla induló vagy meglévő vállalkozás terve vagy újratervezésének lépései mérföldkövekre és felelősökre bontva.


Milyen lépéseket tesz a vállalkozás a tervével együtt, hogy elérje küldetését? Nos ezt készítjük el az akciótervben.

Az akcióterv fontossága, hogy az adott mérföldkőre van szabva, hozzárendelt felelőse van és időhöz kötött a kezdés és a befejezés egyaránt.

Általában excel táblában gant ábrázolással szoktuk átláthatóvá tenni vagy olyan programot használunk, ahol jól vizualizálható és elválasztható a különböző lépések.


 

Ezek a stratégiai cselekvések együttesen segítenek meghatározni, hogy mi a szervezet stratégiája.

 

Jelmondatunk az üzleti stratégia vonatkozásában:

A STRATÉGIA MEGVALÓSÍTÁS NÉLKÜL EGY ÁLOM, A MEGVALÓSÍTÁS STRATÉGIA NÉLKÜL, EGY RÉMÁLOM
Ahhoz, hogy pontosabb képet kapj vállalkozásod helyzetéről, és minden információd meglegyen a stratégiai tervezéshez, készíts egy átfogó felmérést vállalkozásodról, hogy megtudod, milyen irányba haladtok. Ha ez megvolt, mindenképp egészítsd ki egy versenytárs elemzéssel, hogy megtudd mi teszi őket sikeressé és mik a fejlesztendő területek házon belül és a piaci trendekkel is számolni tudj. Segítségre van szükséged? Foglalj időpontot és egyeztessünk!
lefele mutató nyíl

LÉPJ VELÜNK KAPCSOLATBA

Készen állsz?
Hozzunk létre valami különlegeset  együtt.

Töltsd ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat, és kérj díjmentes konzultációt csapatunk egyik tagjával.

hello@businessrise.hu

+36 70 22 77 661

Köszönjük üzeneted!

Business Rise square logo with tagline (1).png
Rólunk

A Business Rise segít, hogy üzleti elképzeléseid új fényben pompázzanak, kitűnj a tömegből, miközben tudásod, tapasztalatod és befolyásod tényleges bevétellé alakuljon

Kapcsolat

Business Rise Kft.

1035 Budapest,

Szellő utca 10.

Adószám: 32186970-2-41

✉︎ hello@businessrise.hu

✆ +36 70 22 77 661

  • LinkedIn
  • Facebook

© 2023 Business Rise. Minden jog fenntartva

bottom of page