Egy vállalkozás indítása, egy meglévő vállalat márkaidentitásának kialakítása, illetve a vállalkozás egy új projektjének elindítása komoly kihívásokkal jár. Egy új vállalkozás, vagy termék/szolgáltatás sikerében kritikus szerepet játszik a márka ereje és megítélése.
Egy erős márka kiépítése nem csupán néhány teendő kipipálásából áll. Bármilyen jó terméked vagy szolgáltatásod is van, bármilyen jó is vagy abban, amit csinálsz, a márkád megítélése külső szemmel történik, érzelmi alapon. Az, hogy Te hogyan látod a vállalkozásod (márkád) legtöbbször merőben eltér attól, ahogyan a potenciális vásárlód látja.
Amikor márkaépítésről beszélünk, azt tervezzük meg (előre), hogyan szeretnénk mások szemében felépíteni márkánkat hosszú távon.
Ebben a cikkünkben a márkaépítés alapjait, a márkaépítés fontosságát és előnyeit mutatjuk be. Ha részletesebb információra van szükséged a márkaépítési stratégiával kapcsolatban, mindenképpen olvasd el márkaépítés útmutatónkat is vagy keress meg bennünket egy 30 perces felmérő konzultációra.
Mi is az a márkaépítés?
A márka egy olyan elem, amelyet egy vállalkozás hoz létre, hogy kialakítsa a vállalat megjelenést és felépítse a jó hírnevét a piacon.
Tehát a márkaépítés az a folyamat, amelynek során a célközönség és a fogyasztók tudatában egy vállalkozás számára különálló arculatot hozunk létre. A márkaépítés legalapvetőbb szintjén a vállalkozás logójából, vizuális megjelenéséből (például weboldal), küldetéséből és hangvételéből áll. A márka identitása ennél azért sokkal mélyebb területről indul, de stratégiai szinten gondolkodva, tartalmazza a termékek minőségét, az ügymenetünk, az ügyfél és közöttünk lévő kapcsolattartás minőségét, sőt még a termékek vagy szolgáltatás árazása is meghatározza pozíciónkat.
Amikor létrehozunk egy weboldalt, amely bemutatja, mit kínálsz, amikor megtervezed a hirdetéseket, amelyek promótálják termékeidet és szolgáltatásaidat, ha meghatározol olyan színeket, amelyek a vállalkozásodhoz kapcsolhatók és ami által beazonosíthatnak, amikor készítesz egy logót, amit felhasználsz a közösségi média fiókjaidon, építed a vállalkozásod márkáját.
Vagyis Te alakítod azt, hogyan és mit gondolnak az emberek vállalkozásodról.
Akkor is lesz egy márka megjelenésed, ha tudatosan nem is tervezel stratégiai márkaépítéssel.
Ha nem Te mondod el az embereknek, hogy ki vagy, ők megteszik helyetted.
Például, ha cégként rossz ügyfélszolgálatot nyújtasz, nem vagy megbízható a partnereid vagy ügyfeleid számára, kellemetlen élményt keltesz a felhasználóban, a terméked minősége kifogásolható, ez végül mind befolyásolja, hogyan tekintenek rád és a márkádra az ügyfelek. Ugyanígy, könnyen híressé válhatsz olyan vállalatként, amely nem törődik az ügyfeleivel, gyenge minőséget szolgáltat, mint ahogy olyan márkává is válhatsz, amely mindig a legtöbbet nyújtja, kimagasló minőséget kínál a fogyasztóinak és többet nyújt, mint amire számítanak.
Bármerre is indulunk el, rajtad és vállalkozásodon áll, hogy merre szeretnéd pozicionálni magatokat és mit szeretnél, ha a külvilág gondolna rólad.
Bármit is szeretnél, mégis a partnerek és fogyasztók véleménye lesz az az igazi visszajelzés márkádról, amit gondolni és terjeszteni fognak rólad (ellenben azzal, amit te szeretnél, hogy gondoljanak). Az a benyomás és hozzá párosított élmény, amely megjelenik gondolataikban, amikor meghallják a vállalkozásod nevét. Ez az érzés, ami az ügyfeleid tapasztalataira épül, legyen szó jó vagy rossz érzésekről.
Ezért is olyan fontos a márkastratégia és a márkaépítés terve. Ha érdekel részletesebben, hogy miből áll egy ilyen szolgáltatás, látogass el ide.
Miért kell komolyan venned a Márkaépítést?
Nos, a márkázás vagy márkaépítés az a tevékenység, amelyet a vállalkozás, a megítélése aktív alakításának és a hírnév építésének érdekében végez.
Bár az iménti sorok is felhívják a márkaépítés fontosságát, de azért nézzünk egy picit mélyebbre. Sok vállalkozás nagyszabású tervekkel indít céget, hogy kiváló termékeket és szolgáltatásokat kínáljon, jó áron, és lojális vásárlókat szerezzenek, ezzel a nagy piaci tortából egy kis, majd később nagyobb és nagyobb szeletet hasítva.
Két évtizedes tapasztalatunk során még nem találkoztunk olyan személlyel, aki azzal a szándékkal hozott volna létre vállalkozást, hogy megbízhatatlan vagy "rossz" márkát hozzon létre és ahogy a filmiparban szokás, az Arany Málna díjhoz hasonló jelölést és előkelő helyet szerezzen az fogyasztók szóbeszédében, vagy a piaci megítélés középpontjába kerüljön.
Természetesen nem vitatható, hogy egy Arany Málna díj jelölés a vállalkozói iparban, nem jelenti azt, hogy ott is kell maradni, vagy, hogy onnan nincs kiút. Jó példa erre Will Smith Oscar-díjas színész, akit Arany Málna díjra is jelöltek 2020-ban, majd 2022-ben Oscar díj a legjobb férfi főszereplőnek. De ha már márkaépítésről beszélünk és szóba került Mr. Smith, elmondhatjuk, hogy az elhíresült pofon is egyfajta márkaüzenet lett, ami a fenti példánkat is jól tükrözi és milyen mély szinten megosztotta a "fogyasztókat".
A stratégiai márkaépítés célja, hogy hatékony pozicionálással kitűnj a tömegből, hogy segíts ügyfeleidnek egyszerűen és könnyen megérteni, mit és hogyan kínálsz.
De ez nem csak egy USP (unique selling proposition), hanem az összes olyan módszer kombinációja, amellyel kommunikálod, hogy mit képviselsz. A márkaépítés esetében sokkal fontosabb, amit teszel, mint amit mondasz. Ha a vállalati küldetésed a világszínvonalú minőségi szolgáltatásodra összpontosít, de valójában nem nyújtasz nagyszerű ügyfélkiszolgálást, akkor nem áll fenn az összhang.
Humorosabb példával élve: Ha egy hölgy odasétál egy férfihoz és azt mondja neked, hogy "Te olyan gazdag vagy, hozzám jössz feleségül?" Az nem más, mint a márka elismerése.
Hasonló helyzetben azt mondja egy férfi egy másik hölgynek, hogy "én nagyon gazdag vagyok, hozzám jössz feleségül?", ő pedig válaszul pofon vág, akkor azt fogyasztói visszajelzésnek hívjuk.
Egy hatékony márkaépítés stratégiai gondolkodásmódot és tervezést igényel, világos irányelvekkel és egyértelmű márkaüzenettel, nagyobb cégeknél egyetértéssel a vállalaton belül, hogy a kívánt márkaidentitást megteremtsük.
Az erős márkaépítés előnyei
Márkaidentitásunkba történő befektetés nem csak egy különleges út, hobbi vagy szórakozás, hanem egy nagyon szignifikáns növekedést generáló, csodálatos eszköz hosszú távon.
Nézzünk néhány kézzelfogható példát, ami az erős márkaépítés előnye lehet:
Értékteremtés: egy erős márkával a vállalkozásod értéke is növekedhet. Ha sikeresen megépíted és fenntartod a márkád, az hosszú távon piaci előnyt teremthet, amely hozzájárulhat a cég értékének növekedéséhez. Ez fontos lehet például akkor, ha később eladás vagy befektetés céljából szeretnél kilépni a vállalkozásodból
Bizalom és hitelesség: ha vállalkozásodnak megbízható és hiteles megjelenése van, az vevőid számára bizalmat és elégedettséget sugall, ami növelheti az üzleti sikeredet
Vevői lojalitás és elismerés: amikor az ügyfelek érzik, hogy vállalkozásodnak sajátos és vonzó megjelenése van, valamint megbízható szolgáltatásokat vagy termékeket nyújt, nagyobb valószínűséggel választanak téged újra és ajánlják másoknak is
Jobb munkaerő és a tehetségek bevonzása: az erős márkával rendelkező vállalkozások könnyebben vonzzák a tehetséges munkavállalókat. Ha vállalkozásodat vonzó és inspiráló márkakép veszi körül, akkor nagyobb eséllyel vonzod azokat az embereket, akik a céges értékeidhez és kultúrádhoz illeszkednek. Ez segít kiépíteni egy erős csapatot, amely hozzájárul a sikereidhez
Segít kitűnni a versenytársak között: az erős márkával rendelkező vállalkozások könnyebben kiemelkednek a versenyből. Egy jól felépített márka segít megkülönböztetni vállalkozásodat a többiektől, és előnyhöz juttat a hasonló termékek vagy szolgáltatások között
Világos és inspiráló küldetés és cél: egy jól megfogalmazott inspiráló vállalati küldetés és cél segít nem csak a partnereidnek és a fogyasztóknak rezonálni értékrendeddel, de az egész vállalkozásodra kiterjedő pozitív hatást tudja kifejteni a munkatársak körében is
Szeretném felhívni a figyelmed, hogy egy erős márka felépítése időbe telik, de minden apró erőfeszítés hosszú távon megtérül számodra. Hasonlóan tudnám leírni, mint a földművelésben az aratási szezon előtti és utáni időszakot. Ha év közben a gazdák jól dolgoznak, akkor gazdagon aratnak, de ahhoz, hogy folyamatosan fenntartsák a jó működést, folyamatosan ápolni kell a "márka palántákat", ahogy neked is.
Márkairányelvek és a márkaépítési folyamat
Az egyértelmű márkairányelvek elengedhetetlenek a következetes és egységes márka fenntartásához. A márka nem csak azt foglalja magában, hogy a külvilág hogyan lát Téged, hanem azt is, ahogy az alkalmazottaid, a belső vállalati lét szereplői mit gondolnak rólad és a cégedről.
Néhány példát hoztunk, ahogy márkaüzeneted és identitásod kommunikálhatod a logón és a vállalati színeken kívül:
A munkahelyi környezet és hangulat: az irodahelyiség felemelő és modern? Esetleg lehangoló unalmas a légkör?
Hogyan bánnak a munkatársak a vásárlókkal: fantasztikus ügyfélkiszolgálásról és nagyszerű vásárlói élményről vagytok ismertek?
Egyértelmű márkaígéret: miről szeretnéd, hogy ismerjenek a vásárlóid?
A forgalmazott termékek: köztudottan kiváló minőségűek?
A felszámított ár: márkád inkább a luxusvásárlók felé irányul, vagy olyan vásárlóknak értékesít, akiknek fontos a jó üzlet vagy az alku?
A termékcsomagolás: a gyakran figyelmen kívül hagyott, stratégiai termékcsomagolás jelentős hatással lehet a márka ismertségére és a márka értékére
Kapcsolatok: a PR és a márkaépítési stratégia gyakran kéz a kézben jár. Az, hogy hogyan reagálsz a vállalkozás növekedése során felmerülő kihívásokra és hibákra, hatással van a márkádra
Szponzorációk: az, hogy a márkád kivel lép partnerségre, szintén nagy szerepet játszik a márka imázsában
Reklámozás: a hatékony reklámozás döntő fontosságú márkád ismertségének javításában. A célközönségedhez szóló üzeneteknek közvetlenül az ő fájdalmas pontjaikhoz, kihívásaikhoz és igényeikhez kell szólniuk.
Gyakorlatilag minden döntés, amelyet vállalkozásodban hozol, végső soron hatással lesz márkád erejére. Tehát megéri következetesnek lenni és ezért is szorgalmazzuk a stratégiai márkaépítést és az üzleti stratégiát, ami támogatásul szolgál céljaid eléréséhez.
Szeretnél dolgozni a saját márkaépítéseden?
Ha vállalkozásodnak még nincs egységes márkája, vagy nem tetszik, amit a márkád jelenleg képvisel, mert úgy érzed, több potenciál van vállalkozásodban, akkor jól jöhet egy "rebrending".
Mielőtt viszont kidobnád a jelenlegi márkába fektetett kemény munkát, fontos, hogy szem előtt tartsd a célközönségedet, a már elért eredményeket és a hűséges ügyfeleidet. Mielőtt márkád újra formálod, javasoljuk, hogy fordulj szakértőnkhöz konzultációra és vizsgáljátok meg közösen a jelenlegi állapotot, valamint a kívánt célt, hogy a megfelelő döntést tudd meghozni.
Kommentare