top of page

SWOT ELEMZÉS Gyakorlati Példákkal - Hogyan használd ki a SWOT potenciált + Letölthető Sablon

A SWOT egy olyan stratégiai eszköz, amely segíti átlátni a belső és külső tényezők egészét és a megfelelő stratégiák kidolgozásával felkészülni a változó piaci körülményekre. Üzleti tanácsadás során is gyakran alkalmazzák. A sikeres vállalkozásoknak fontos, hogy átfogó és pontos képet alkossanak mikro és makrokörnyezeti tényezőkről, melyek befolyásolhatják a vállalkozásukat. Ebben a kontextusban kiemelt szerepet kaphat a SWOT, mely lehetőséget biztosít nem csak a külső környezeti hatások elemzésére, hanem a belső környezeti hatások feltérképezésére is.


Cikkünk gyakorlati példákkal részletesen bemutatja a SWOT analízist, annak jelentősségét és alkalmazási területeit a vállalkozásod számára. Illetve letölthető minta sablont is készítettünk, ami gyorsítja a kitöltést.


csapat megbeszélés és swot elemzés készítés

 

1. MI A SWOT ELEMZÉS ÉS MIÉRT FONTOS?

 

A SWOT egy olyan stratégiai eszköz, amely segíti átlátni a belső és külső tényezők egészét és a megfelelő stratégiák kidolgozásával felkészülni a változó piaci körülményekre. Lehetővé teszi, hogy hatékonyan kihasználd a vállalkozásod előnyeit és minimalizáld a kockázatokat, ami hosszú távon sikeresebb és fenntarthatóbb üzleti eredményekhez vezethet. Ahogy nő a vállalkozásod, úgy fogsz újabb és újabb akadályokkal és kihívásokkal szembe nézni. A jó hír, hogy ugyan így a a pozitív oldalon a lehetőségekkel is találkozni fogsz.

Célja, hogy a szervezet képességeit felmérje, illetve a környezeti változásokat ismertesse.

Jim Rohn elhíresült mondatát hozom számodra: "Ne kívánd, hogy bárcsak könnyebb lenne, kívánd, hogy Te legyél jobb"

Ez alatt a mondat alatt pedig azt értem, hogy ismerd meg jól az erősségeid és gyengeségeid, építs a lehetőségekre és készülj fel a veszélyekre, mert ha felkészült vagy, hamarabb, könnyebben, ügyesebben, erőforrás és költséghatékonyabban tudsz reagálni. Ezzel remélem sikerült a fontosságára rávilágítanom a SWOT elemzésnek.


A SWOT Elemzés sablont a cikk végén találod.

SWOT ELEMZÉS SEGÉDLET, leírás és példa kérdések
BUSINESS RISE Kft. - SWOT ELEMZÉS LETÖLTHETŐ SEGÉDLET

A SWOT hasonlóan, mint a PESTEL elemzés, mozaik szó ami több részből áll:


  • Strenghts = Erősségek

  • Weaknesses = Gyengeségek

  • Opportunities = Lehetőségek

  • Threats = Veszélyek

Érdekesség:


Eredete az 1950-es 1960-as évekre tehető és azóta is széles körben használnak vállalkozások és szervezetek stratégiai tervezésében. Eredetileg SOFT analízisként (Satisfactory, Opportunities, Faults, Threats) ismert megközelítés az egyik legkorábbi stratégiai tervezési keretrendszer és a "the System of Plans" elnevezésre is hallgatott. (magyarul: "a tervek rendszere"). A 70-es években formálódott a mai napig használt SWOT elemzés rövidítésre.

Forrás és bővebben az eredetéről: The origins of SWOT analysis


Úgy, mint a PESTEL elemzés, a SWOT elemzés is kiemelten fontos szerepet játszik az üzleti stratégia kidolgozásánál, de használják a marketing stratégia vagy értékesítési stratégia elemeként is, hiszen ezek a tényezők gyakran a marketing, az értékesítési és az üzleti döntéseinket befolyásolják. Vezetői és üzleti tanácsadók körében is nagyon népszerű eszköznek számít, amely segíti a partnerek figyelmét rávilágítani a belső tényezőkre, amelyből jól felismerhetők a fejlesztendő területek. Hasonlóan a külső lehetőségekre és veszélyekre is jól körülírható riport készülhet a vállalkozás fejlesztésére.


Ha úgy érzed a külsős szemszögből elkészített SWOT elemzés segíthet a vállalkozásod előre lendítésében, keress minket bizalommal, foglalj egy 30 perces díjtalan konzultációt, ahol megbeszéljük a részleteket.


 

2. SWOT ELEMZÉS RÉSZEI

 

A SWOT elemzés az (S) Erősségek, (W) Gyengeségek, (O) Lehetőségekés, (T) Veszéyek rövidítései. Magyarul GYELV elemzést viseli. Bár őszinte leszek, egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor találkoztam a magyar megnevezésével az üzleti életben. Mindenhol SWOT-ként hivatkoznak rá. Az Angol megfelelője:

(S) Strengths

(W) Weaknesses

(O) Opportunities

(T) Threats.


Ezeket a rész elemeket külön-külön vizsgáljuk és konkrét példákat is rendelünk hozzá, hogy ha saját felhasználásra készíted, legyen egy viszonyítási alap, amihez nyúlni tudsz.



 

STRENGTHS= ERŐSSÉGEK

 

Az erősségek olyan tényezőket írnak le a SWOT elemzésben, amit a szervezet kifejezetten jól csinál vagy ami leginkább megkülönbözteti a versenytársaktól. Legyen szó:

  • erős márka

  • motivált munkavállalók

  • hűséges ügyfélkör

  • egyedülálló technológiai előnyök

  • kiváló belső folyamatok

  • jól automatizált rendszerek


SWOT elemzés erősségek gyakorlati kérdések:

  • Mit csinálunk jobban, mint bárki más?

  • Milyen vállalati értékrendekre alapozzuk a működésünket?

  • Milyen különleges erőforrásaink vannak?

  • Mihez jutunk hozzá olcsóbban, egyszerűbben, gyorsabban, mint mások a piacon?

  • Ügyfél lojalitásunk?

  • Milyen termékeink teljesítenek jól?

  • Miben tudunk kimagaslóan teljesíteni?

  • Miért választ minket a célközönségünk?

  • Milyen egyedi értékajánlataink vannak? (USP)


Rövid kitekintés: A USP azaz Unique Selling Points vagy Unique Selling Proposition azok a vállalati értékeke a vásárlók és potenciális ügyfelek felé, amit vállalkozásunk jobban vagy egyedülállóan tud biztosítani, előnyt élvezve a versenytársakkal szemben.


Néhány lépés, amin végig tudunk menni, hogy megkapjuk a saját USP értékünket:

  1. vizsgáljuk meg, hogy mi alapján hoznak vásárlási döntést az ügyfeleink,

  2. ennek mentén hasonlítsuk magunkat össze a versenytársakkal

  3. készítsünk értékelést és vizsgáljuk meg miben vagyunk a legjobbak

  4. ezt követően nincs más feladatunk csak megőrizni ezt az adottságunkat és fejleszteni, mert a versenytársak is arra fognak törekedni, hogy felzárkózzanak.


magyar parlament

 

WEAKNESSES = GYENGESÉGEK

 

Az erősségeink mellett nem árt még jobban tisztában lennünk gyengeségeinkkel. A gyengeségek, úgy mint az erősségek, vállalkozásunk velejáró sajátosságai. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a gyengeségek a szervezetet lassító tényezők, amik megakadályozzák, hogy optimális vagy a feletti szinten teljesítsen. Ezek azok a területek a SWOT elemzésben, ahol a vállalkozásnak javulnia kell, ahhoz, hogy versenyképes maradjon. Ilyen területek lehetnek:


  • a magas fluktuáció

  • munkavállalói motiváltásg hiánya

  • magas adósságállomány

  • tőkehiány

  • belső működési porblémák

  • gyenge márka, gyenge reputáció

  • munkaerő költségek

  • folyamatok sérülékenysége

  • ügyfelek lojalitásának hiánya

  • hiányzó egyedi értékajánlat

  • magas beszállítói kitettség a termékportfólióban



SWOT elemzés gyengeségek gyakorlati kérdésekkel:

  • Hol vagyunk lemaradva a versenytársaktól?

  • Mi az amit a versenytársak jobban csinálnak, mint mi?

  • Mely termékeink nem teljesítenek jól?

  • A nem jól teljesítő termékek vagy szolgáltatások minősége?

  • Hol tudunk még fejlődni, javítani?

  • Milyen erőforrásbeli hiányosságaink vannak?

  • Milyen képzési hiányosságaink vannak?

  • Mit látnak mások rólunk a piacon?

  • Milyen a megítélése a külvilágnak rólunk?

  • Márkánkat gyengítő tényezők? (offline és online egyaránt)

  • Külsős szemmel észrevesznek-e rajtunk olyan gyengeséget, amit mi már nem látunk a napi rutin során?


gazdasági adatok egy riporton

 

OPPORTUNITIES = LEHETŐSÉGEK

 

A lehetőségek olyan esélyek a SWOT elemzésben, amik versenyelőnyhöz juttathatják a vállalkozást, valami olyan változás történjen, ami a cég eredményességére vagy hírnevére is pozitív hatással lehet. Azonban a lehetőségeket észlelnünk kell és tudnunk kell élni is vele, különben a versenytársaunk lehetőségévé válik és egyben később a mi veszélyforrásunk lesz. Ilyen jellemzők például:


  • technológiai fejlődés és innováció a piacunkon

  • piaci átrendeződés és növekedés (például egy versenytárs megszünteti a termékét/szolgáltatását)

  • politikai, természeti vagy jogi, egyéb környezetváltozások (PESTEL ELEMÉZS-ből nagyon jó inputok érkezhet)

  • vásárlási szokások változása

  • réspiac felismerése

  • új együttműködési lehetőségek


SWOT elemzés lehetőségek gyakorlati kérdésekkel:

  • Milyen új termék vagy réspiac belépési lehetőségek adódtatk?

  • Hogyan változtak a fogyasztói, vásárlói szokások?

  • PESTEL tényezők pozitív változásai körülöttünk?

    • politikai tényezők változásai?

    • gazdasági tényezők változásai?

    • társadalmi tényezők változásai?

    • technológiai tényezők változásai?

    • természeti vagy környezeti tényezők változásai?

    • jogi tényezők változásai?

  • Milyen piaci változások történnek körülöttünk? (páldául Innováció (AI/MI)


nevetve dolgozó kollégák egy co-working irodában

 

THREATS = VESZÉLYEK

 

A veszélyek olyan tényezőkre utalnak a SWOT elemzésben, amelyek potenciális veszélyforrások a vállalkozásoknak. Magukban foglalnak minden olyan külső tényezőt és körülményt, amely negatívan hathat a működésünkre. Ezen elemeket kirtikus előre észlelnünk, hogy időben fel tudjunk készülni, ellenkező esetben komoly kockázatot vállalunk, akár a vállalkozás fennmaradását is szabotálhatja. Ezek a tényezők általunk nem befolyásolhatóak, viszont felkészüléssel időben tudunk reagálni rá, hogy a lehető legkisebb hatással legyenek működésünkre. Jó pálda a vállalkozás számára készítendő vészhelyzeti terv, amely az ilyen veszélyforrásokat igyekszik a visszaszorítani és a reagálási időt a lehető legalacsonyabbra minimalizálni.


Milyen jellemzői lehetnek a veszélyforrásoknak a SWOT elemzésben?

  • piaci átrendeződés következtében erős versenyhelyzetbe kerülhetünk

  • gazdasági instabilizáció

  • technológiai kihívások

  • szabályozási változások

  • egyedi adók az iparágunkban

  • új törvények érvénybe lépése

  • munkaerő hiány

  • környezeti katasztrófa

  • időjárási viszontakságok

SWOT elemzés veszélyek gyakorlati kérdésekkel:

  • Új piaci szereplők belépése, meddig finanszírozható a "harc" ellenük?

  • Milyen mértékben van jelen verseny a piacomon, és milyen erősségekkel rendelkeznek a konkurens vállalkozások?

  • PESTEL tényezők negatív változásai körülöttünk?

    • politikai tényezők változásai?

    • gazdasági tényezők változásai?

    • társadalmi tényezők változásai?

    • technológiai tényezők változásai?

    • természeti vagy környezeti tényezők változásai?

    • jogi tényezők változásai?

  • Partneri és beszállítói hálózatunk stabilitása és kiszámíthatósága?

  • Milyen kitettségünk van a beszállítóink felé?

  • Milyen kitettsége van ügyfeleinknek felénk, ami kockáztatja a működésünket?

  • Milyen pénzügyi stabilitással rendelkezünk a piaci jelenlétünk mellett?


robotkar munka közben egy fehér polcos munkakörnyezetben

 

MIRE KELL FIGYELNI A SWOT ELEMZÉSNÉL?

 

Mielőtt elkezdünk teljes gőzzel előre kitölteni egy táblázatot felmerülő lehetőségekkel, érdemes minden lehetséges kérdést összegyűjtenünk, amit a SWOT elemek azonosítására szolgálhat. A kérdések útmutatóként szogálnak a SWOT elemzés elvégzéséhez. Általában a belső tényezőkkel, az erősségek és gyengeségek felsorolásával szoktuk kezdeni, majd innen haladunk a külső tényezők felé a lehetőségek és veszélyek feltárására.


Elsősorban a hibák abból szoktak fakadni a SWOT elemzés kitöltése közben, hogy nem a megfelelő helyre kerülnek az elemek, mivel a külső és belső tényezőket figyelmetlenségből (vagy kevésbé jártas személy) fel tudja cserélni.

Gyakori hiba, hogy a swot elemzés elvégézése után a vezetőség megelégszik a hibák és lehetőségek feltárásával, de a vállalkozás már nem használja fel a tanultakat. Hasonlóan ide sorolható, hogy a felsorolást követően nem készítenek értelmezést, tehát mélyebben nem ismeri meg a vezetőség a feltárt helyzetet.


 

GYAKORI SWOT ELEMZÉS HIBÁK ÉS ELKERÜLÉSÜK JAVASLATA

 

Amire érdemes kellő figyelmet szentelni a SWOT analízis elkészítése során:

  • Ne keverjük össze a gyengeségeket a lehetőségekkel

  • Alaposan végezzük el a lehetőségek és gyengeségek elemzését (később hálás leszel érte)

  • Minél konkrétabban fogalmazunk, annál jobban körülhatárolható. (például: látogatottságunk visszaesett helyett = látogatottságunk az elmúlt 30 napban 35%-al esett vissza az új szerverre történő átállás óta)

  • Az elemzéshez használjunk piackitatási adatokat, belső elemzéseket, tényadatokat használjunk, ne az érzelmeink vezéreljenek.

  • Legyünk őszinték magunkkal és vegyük észre a gyengeségeinket



Néhány gyakorlati példát elővéve szeretnék három esettanulmányt hozni:


Saját vállalkozás indításakor:


Bármikor amikor egy vállalkozást indítasz figyelembe kell venned a SWOT erőforrását. Egy vállalkozást természetesen el indítani anélkül, hogy elvégezzük a SWOT elemzést, azonban a későbbiekre nézve komoly kockázatot is vállalunk. Például egy e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás esetében, ha nem vizsgáljuk meg a SWOT különböző elemeit, akkor még azelőtt rendelhetünk egy komolyabb raktárkészletet, mielőtt megismernénk a lehetőségeinket és a veszélyeinket, kockáztatva egyből a vállalkozásunk likviditását.

Hasonló eset, ha úgy indítasz egy vállalkozást, hogy nem ismered piacod adottságait, lehetőségeit és veszélyeit vagy a saját belső erősségeidet és gyengeségeid, melyek utólagosan vevői reklamációhoz, partnerek elvesztéséhez vezethetnek. Nem beszélve arról, ha végül csak egy leszel a sok közüll, mivel ez alapján akár az egyedi értékajánlatot sem definiáltad.

Viszont, ha tisztában vagy már a vállalkozásod indulását megleőzően ezekkel a tényezőkkel, akkor komoly fölényben részesüls a versenytársakkal szemben.


Ha problémákkal szembesülsz a vállalkozásodban:


Mint ahogy az életben, úgy a vállalkozói létben is előbb vagy utóbb megoldandó problémákkal, kihívásokkal fogsz szembesülni a vállalkozásodban. Egyes problémákat könnyebb lesz megoldani, míg más problémák miatt akár hosszú éjszakázások után tudsz orvosolni. Amikor problémákkal szembesülsz akkor lehetőséged lesz egy támogató társként használni a SWOT elemzést. A modell használatával akár előre feltérképezhetőek a lehetséges probémák és már azelőtt tudomásod lesz róla, mielőtt azok bekövetkezhetnek. Így a lehetséges veszélyhelyzet előre megelőzhető, időt, energiát és erőforrást is megtakarítva. Képzeld el, hogy az érettségi előtt milyen "intézkedéseket" tettél, hogy a felkészültséged vagy felkészületlenséged okozta lehetőségeket maximalizáld és veszélyeket minimalizáld.


Amikor egy üzleti tanácsadó vagy elemző segítéségvel a vállalkozásodon dolgozol:


Sok vállalkozás alkalmaz üzleti tanácsadót vagy problémamegoldó szakembereket, hogy gyorsítsák a belső folyamataikat, automatizálják rendszereiket vagy akár egy átfogó üzleti stratégiát készítenek. A legjobb az, hogy lehet, hogy egy konkrét problémát elemeznek, de az elemzés eredményei más helyzetekben is jól jönnek majd. A SWOT elemzésnek köszönhetően olyan információkra tehetsz szert, ami segít döntést hozni, költséget kalkulálni egy esetleges gyengeség kiküszöbölésére vagy veszély minimalizálására. Továbbá az erősségeidre építve szintén komolyabb energia ráfordítás nélkül tudsz további intézkedést és lépéseket tenni, hogy a vállalkozásod egészére érvényesüljön és fenntartsd ezt az előnyödet.


 

SWOT ELEMZÉS ALKALMAZÁSI HÁTRÁNYAI

 

  1. A SWOT elemzés statikus jellege miatt a legnagyobb hátránya, hogy nem alkalmazkodik a dinamikusan változó körülményekhez, ezért érdemes gyakran frissíteni és felülvizsgálni az adatokat.

  2. Jellemzői miatt nem minden esetben nyújt mélyreható és részletes információkat.

  3. Erősen támaszkodik a résztvevők szubjektív értékelésére és véleményeire. Így az eredmények változhatnak a bevont szereplők persepktívájától függően és nem mindig tükrözik az objektív valóságot.


 

SWOT HATÁSOK ELEMZÉSI LEHETŐSÉGE

 

A következőképpen tudjuk értékelni, miután megvizsgáltuk és elvégeztük az elemzést. Elsősorban tudjuk vizsgálni a forrást, elemezni a hajtóerejét az adott tényezőnek, másodsorban pedig a hajtóerő tendenciáját és sebességét is meg tudjuk határozni. Ez által jól behatárolható és prioritás állítható az adott területek között, hogy mely tényezőkre kell kimondottan odafigyelnünk és esetleg külön óvintézkedéseket bevezetnünk, legyen szó belső vagy külső tényezőkről a vállalkozásunk tekintetében.


Rövid pontokba szedett leírás az alkalmazásról:

  1. Mindenképp vonjuk be a megfelelő embereket, figyelve arra, hogy minden divízió képviselje magát.

  2. A SWOT elkészítését elsősorban egyéni munkaként javasolnám, mert a csapatban történő kitöltés könnyen befolysáolhatja a saját véleményformálást. Mindenki egyénileg az egyes tényezők mentén rögzítse a gondolati pontjait.

  3. Az eredményeket érdemes végül közösen értékelni, rangsorolni és priorizálni.

  4. A priorizálást követően készíts egy javaslattételt az adott pontok javítására, fenntartására vagy bevezetésére, illetve érdemes felelősöket és szükség esetén forrást is hozzá rendelni.


Ha a lépéseken végigmentünk, akkor nem csak egy összegyűjtött elemzés áll a rendelkezésünkre, de konkrét intézkedéseket is tudunk előirányozni a fontosságuk szerint.


Innen tudod letölteni a SWOT elemzés sablont:

SWOT ELEMZÉS MINTA
.docx
Download DOCX • 88KB





Ahhoz, hogy pontosabb képet kapj a jelenlegi belső és külső helyzetedről, és minden információd meglegyen a stratégiai tervezéshez vagy üzleti tervezéshez, készíts egy komplex SWOT elemzést , hogy megtudod, milyen veszélyek és lehetőségek leselkednek rád. Javaslom kiegészíteni a PESTEL elemzéssel is, hogy még átfogóbb képet kapj a külső tényezőkről. Ha ez megvolt, mindenképp egészítsd ki egy versenytárs elemzéssel, hogy megtudd mi teszi őket sikeressé és mi az ami adoptálható számodra. Segítségre van szükséged? Foglalj díjtalan konzultációra időpontot és egyeztessünk!
lefele mutató nyíl

Comments


LÉPJ VELÜNK KAPCSOLATBA

Készen állsz?
Hozzunk létre valami különlegeset  együtt.

Töltsd ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat, és kérj díjmentes konzultációt csapatunk egyik tagjával.

hello@businessrise.hu

+36 70 22 77 661

Köszönjük üzeneted!

Business Rise square logo with tagline (1).png
Rólunk

A Business Rise segít, hogy üzleti elképzeléseid új fényben pompázzanak, kitűnj a tömegből, miközben tudásod, tapasztalatod és befolyásod tényleges bevétellé alakuljon

Kapcsolat

Business Rise Kft.

1035 Budapest,

Szellő utca 10.

Adószám: 32186970-2-41

✉︎ hello@businessrise.hu

✆ +36 70 22 77 661

  • LinkedIn
  • Facebook

© 2023 Business Rise. Minden jog fenntartva

bottom of page