top of page

Hogyan építs erős és hiteles márkát? – A sikeres vállalkozások titkai és a márkaépítés

Gondolkodtál már azon, miért vonz bizonyos márkák világa, míg mások teljesen érdektelenek számodra? Mi az, ami miatt egyes brandekhez szinte érzelmi szálak fűznek, és miért választasz újra és újra bizonyos termékeket, még ha drágábbak is?


Nem csupán a termék vagy a szolgáltatás minősége az, ami számít. Egy sikeres márka túlmutat a logón, a szlogenen vagy a reklámkampányokon – egy történetet mesél el, értékeket és élményeket közvetít, amelyek az emberek lelkéhez szólnak.


Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan építheted fel saját márkádat úgy, hogy az ne csak kitűnjön a versenytársak közül, hanem valódi kapcsolatot teremtsen a célközönségeddel. Megismerheted a márkaépítés alapelveit, a küldetés és értékek fontosságát, valamint azt, hogy milyen stratégiákkal erősítheted meg vállalkozásod identitását a piacon.


Ha szeretnéd tudatosan irányítani márkád fejlődését és hosszú távú sikereket elérni, tarts velünk!

Vállalkozásod sikeres építéséhez kulcsfontosságú a márkaidentitás kialakítása és a megfelelő kommunikáció. Ebben a folyamatban nyújtanak segítséget a márka archetípusok, amelyek körvonalazzák és meghatározzák a vállalkozás karakterét, értékeit és célközönségét.


Mi a Business Rise-nál azon dolgozunk, hogy segítsünk magasabb szintre emelni vállalkozásod, hogy jobban rezonálj stratégiai partnereiddel, célközönségeddel, hogy a megfelelő vállalkozásokkal és vevőkkel vedd körül magad.


Ha úgy érzed szükséged van támogatásra, kattints a linkre és foglalj egy időpontot, mi segítünk vállalkozásodnak a kitűnni a tömegből!


Lefele mutató nyíl

 

Márka archetípusok meghatározása és fontossága a márkaépítés során

 

A márka archetípusok nem csupán leírások és egy újabb dokumentum a stratégiai márkaépítés elemeként, hanem olyan jellemzők, amelyek érzelmeket, élményeket és elkötelezettséget váltanak ki a célközönségből. Meghatározzák a márka karakterét, segítenek felkelteni és megtartani a célközönség figyelmét. Bár minden márkával valamilyen tranzakciós kapcsolatban vagyunk (valamit adnak a pénzünkért cserébe), bizonyos márkák esetében mégis mély elköteleződéssel, olykor már szeretettel viszonyulunk.


A legkedveltebb márkák mélyebb szinten kapcsolódnak a közönségükhöz, mint más hasonló versenytársaik. Azok a vállalkozások, akiknek hiteles márka jövőképük és céljuk van, gyakran meghódíthatják a célközönségük szívét is.

Te mely márkákhoz ragaszkodsz így?


Mik azok az érzelmek és érzések, amit kivált, ha kimondod a nevét, találkozol a termékükkel vagy szolgáltatásukkal?


Ezért is fontos meghatározni a márka archetípusát.

Mert saját magunkon is érezhetjük milyen mély kapcsolódást tud elérni Nálunk is.


 

Mégis miért van szükség a márkaépítés során a márka archetípusokra?

 

Szinte minden márka, amihez ilyen kötődést táplálunk, tartozik egy jól megfogalmazott archetípus mely mély pszichológiai kutatásokon alapul, melyet Carl Jung és Sigmund Freud a 20. század elején kutatta.

Jung megjegyezte, hogy a kollektív tudattalanban számos archetípus létezik, amelyeket mindannyian felismerhetünk. Az archetípus egy személy vagy szerep mintaképe, és ide tartozik többek között az anyafigura, az apa, a bölcs öregember és a bohóc néhány másik mellett. - Forrás: https://www.psychologistworld.com/cognitive/carl-jung-analytical-psychology

Archetípus és az emberi érzelmek kapcsolata


Azt mindannyian tudjuk, hogy vannak vágyaink és érzelmeink. Azt is sokan felismerjük, hogy befolyásolják a döntéseinket és a cselekedeteinket. Ezeket nem tanuljuk, egyszerűen csak van és működik, ösztönösen.


Ehhez hoztam el az alapvető emberi vágyakból néhányat, aminek mindegyike egy-egy archetípushoz kapcsolódik:


  1. FELSZABADULÁS > A TÖRVÉNYEN KÍVÜLI

  2. HATALOM > A MÁGUS

  3. MESTERI TUDÁS > A HŐS

  4. INTIMITÁS > A SZERELMES

  5. ÉLVEZET > A BOLOND

  6. HOVATARTOZÁS > AZ ÁTLAGEMBER

  7. SZOLGÁLAT > A GONDOZÓ

  8. IRÁNYÍTÁS > AZ URALKODÓ

  9. INNOVÁCIÓ > AZ ALKOTÓ

  10. BIZTONSÁG > AZ ÁRTATLAN

  11. MEGÉRTÉS > A BÖLCS

  12. SZABADSÁG > A FELFEDEZŐ


Mivel mind különbözőek vagyunk, a vágyaink, érzelmeink is különbözőek. Lehet, hogy az én alapvető vágyam a megértés, míg a tiéd a biztonság vagy szabadság.


Ha megvizsgáljuk, hogy bizonyos viselkedések, személyiségek különböző vágyakat fokoznak, megérthetjük, hogy egyes személyiségek is miért vonzanak bennünket jobban, mint mások.

 

I. KÜLDETÉS, JÖVŐKÉP, ÉRTÉKEK FONTOSSÁGA A MÁRKAÉPÍTÉS SIKERE

 

Márkaépítés workshop egy női vezetővel, aki flipcharton prezentál. Négy kolléga figyelmesen hallgatja és együtt gondolkodnak. Világos iroda a városra néző kilátással. Diagramok és jegyzetek láthatóak.

Röviden a cég értéke, célja, és egy meghatározás, hogy mi a működésének hatóköre.

Ahogy meghatározzuk a vállalkozást és ahogy kifejezzük törekvéseit. A vállalkozásod küldetésének meghatározása az egyik alapvető lépése az üzleti stratégia kialakításának. A misszió segít a vállalkozásodnak azonosítani, hogy miért létezik, milyen problémát old meg és milyen értékeket nyújt a piacnak és az célcsoportnak. Ennek tiszta és formába öntött változatában a márkád identitásának meghatározása fogja megadni számodra. Erről bővebben itt olvashatsz: Márkaépítés alapjai


KÜLDETÉS (Misszió) MEGHATÁROZÁSA


Néhány lépésben mutatjuk be, ami segíthet a vállalkozásod küldetésének és értékének meghatározásában:

  1. Vállalkozás célja: Gondolj arra, hogy miért hoztad létre a vállalkozást, mi volt az eredeti célod vele? Mi az amit szeretnél elérni a vállalkozásoddal?

  2. Célcsoport és piaci szükséglet felmérés: Nézd meg milyen problémákra és szükségletekre válaszol a vállalkozásod terméke vagy szolgáltatása. Milyen értéket kínálsz ügyfeleidnek? Milyen problémákat oldasz meg számukra?

  3. Vállalkozás értékeinek meghatározása: Vizsgáld meg azokat az értékeket, melyek fontosak a vállalkozásod számára, melyet szeretnél visszalátni tevékenységedben. Ilyen például az értékteremtés, a magas minőség vagy a kiemelt ügyfélközpontúság.

  4. Legyen egy inspiráló és kifejező megfogalmazása: A vállalkozásod küldetése legyen összefoglalva egy vagy kettő rövid, de kifejező és inspiráló mondatban. Ez a küldetés nyilatkozat hívatott összefoglalni a vállalkozásod célját és értékeit.


JÖVŐKÉP (Vízió) MEGHATÁROZÁSA


Hasonlóan nézzük meg a vállalkozásunk vízióját azaz a jövőképét:

  1. Képzelj el egy ideális jövőképet: Gondolj arra, hogy milyen lenne a vállalkozásod ideális helyzete a jövőben. Milyen eredményeket és hatást szeretnél elérni?

  2. Légy ambiciózus és inspiráló: Milyen változást idéz elő vállalkozása a világban? Hogy nézne ki, ha már megvalósult? A jövőkép olyan célokat kell, hogy tartalmazzon, melyek túlmutatnak a jelenlegi helyzeten és ambiciózusak. Inspiráló és motiváló kell, hogy legyen a vállalkozásod és az összes érdekelt fél számára (csapatod, ügyfelek, partnerek, mindenki akivel körülveszed magad).

  3. Fejezd ki a vállalkozásod értékeit: Fontos, hogy jövőképed összhangban legyen a vállalkozásod értékeivel. Gondold át, hogy milyen értékek, elvek irányítják a vállalkozásod működését, és hogyan tükröződnek a jövőképben.

  4. Konkrét és megvalósítható: A vízió mellett fontos, hogy konkrét és megvalósítható célokat is fogalmazz meg, melyek segítenek elérni az ideális jövőt. A vállalkozás céljai legyenek határozottak és mérhetőek, hogy segítsék a vállalkozást az előrehaladás követésében.

ÉRTÉKEK MEGHATÁROZÁSA


Az értékek meghatározása és betartása alapvető fontosságú a vállalkozás sikeres működéséhez és hosszú távú fenntarthatóságához. Az értékek olyan alapelvek és normák, amelyek vezérlik a vállalkozásod mindennapi tevékenységét és döntéseit. Kihatással lesz a partneri és ügyfélkapcsolataidra, ez alapján fognak megítélni kívülről és belülről is.


Néhány mód, ahogyan az értékek befolyásolják a vállalkozásod működését:


  1. Irányt ad a döntéshozatalban: Az alap értékeid segítenek meghatározni a helyes irányt a döntések meghozatalánál. Jó példa erre egy beszállító választás, amikor az ár vagy a minőség oltárán szeretnél áldozatot hozni. Akár a futárszolgálat akivel dolgozol. Ők milyen értéket képviselnek? Fenntartható módon szállítanak, esetleg lebomló csomagolásban és elektromos autóval, de drágábbak, mint a hagyományos szállítmányozó? Ezek apró döntések lehetnek, viszont nem csak az értékrendedre, de a vállalati márka identitásodra is kihatással lesznek.

  2. A vállalkozásod hírnevét is formálja: Az értkek alapjai a vállalkozásod márkájának. Ha az értékek betartásával működsz, megteremted a vállalkozásod egyedi hangulatát és kultúráját, mely megkülönbözteti a versenytársaktól és egyediséget fog teremteni számodra (USP, Egyedi érték ajánlat).

  3. Vállalkozásod kapcsolatai: Nem csak a saját és vállalkozásod értékrendje ami fontos. Partnereid és ügyfeleid az alapján is megítélhetnek, akikkel partnerségben dolgozol, akik számodra munkát végeznek, ezért kiemelten fontos, hogy értékeid meghatározását követően ügyelj arra, hogy olyan beszállítóid, alvállalkozóid és képviselőid legyenek, akik azonos értékrenddel rendelkeznek és hitelesen tudnak téged képviselni mások előtt.


 

II. STRATÉGIAI TERV

 

Folyamatábra a táblán olyan szavakkal, mint: Producing, Budgeting, Marketing. Rózsaszín és sárga post-it felirat. Világos, modern iroda.

Miután áttekintettük az értékeinket befolyásoló tényezőket, meghatároztuk a vállalkozásunk misszióját és vízióját, tovább haladva elérkeztünk egy másik nagyon fontos területre. Ami nem más, mint a vállalkozás stratégiai terve.


Néhány szempont, amit magába kell foglalnia egy stratágiai tervnek:

  • Hogyan pozícionálja magát a cég a piacon?

  • Hogyan használja ki belső erőforrásait és képességeit?

  • Hogy teljesítse stratégiai küldetését?

    • Szűkebb értelemben véve stratégiai célok, akciók és operatív tervek elkészítésének folyamata.

    • Tágabb értelemben véve, ide tartozik a tervek megvalósításának és ellenőrzésének elkészítése is.

Tehát a jövőre vonatkozó tudatos lépések sorozatát foglaljuk a stratégiai tervben össze. Lépésről-lépésre honnan-hova fogunk tudatosan menetelni előre.


IDŐTÁV


A stratégiai tervezés előtt fontos meghatározni, hogy milyen időtávra szeretnénk a célunkat elérni. Fontos megkülönböztetni a célkitűzésekben, hogy milyen időtávra vonatkoznak.

Beszélhetünk például:

  • rövid (néhány hónapos vagy 1-3 év),

  • közép (3-5 éves terv)

  • hosszú távú (5-10 éves) tervezésről.


A jelen piaci körülményeket figyelembe véve viszont elmondható, hogy a vállalkozások általában 3-5 éves tervet készítenek leginkább, de vannak olyan szakterületek és vállalkozási formák, ahol ez akár néhány hónapra is leszűkült (például a vendéglátásában), hiszen annyit változik a környezetünk, hogy a folyamatos hozzáigazitás miatt kisebb vállalkozások számára nagy erőforrásokat tudna lekötni a tervek felülvizsgálata és módosítása.


Nagyobb multinacionális vállalatoknál már találkoztam 25 éves tervezéssel is, ami a távol jövőbe mutat és egy szignifikáns jövőképet állít fel a vállalat számára, amit lebontanak 5-10 éves időkeretekre, hogy a megfelelő lépéseket meghozva érjék el a hosszú távú célt.


S.M.A.R.T.


Az egyik legkedveltebb eszköz a célok kitűzéséhez a SMART célkitűzés. Fontos az időtávhoz tehát úgy hozzárendelni céljainkat, hogy azok a lenti sorrendben pontosan értelmezhetőek legyenek.


Specific = Specifikus

Mesurable = Mérhető

Achievable = Elérhető

Relevant = Releváns

Time-bound = Időhöz kötött


Kétféle szemléletmódot tudunk megkülönböztetni:

1. Hagyományos szemléletmód

  • vállalatra összpontosít

  • múlt eredményeinek értékelésére koncentrál

  • trendek folytatását tűzi ki célul

2. Stratégiai szemléletmód

  • környezetre összpontosít

  • piac és verseny értékelésére épít

  • versenyképességbeli előnyök kiaknázására épít


Stratégiai tervezés folyamata egyszerűsítve


A stratégia formálásában részt vesz minden olyan személy, akik jövőbe mutató döntéseket hoznak a szervezetnél. Szemlélete a jövőorientált, összehangolt döntéshozatal, a hosszú távú sikerekre és a versenyelőnyre, fennmaradásra koncentrál.


1. Első lépésben a külső környezet elemzését végezzük el és a belső adottságok vizsgálatát

2. Ezt követi az üzleti területek kiválasztása, a küldetés és vízió megfogalmazása

3. Következő lépés a stratégiai célok kialakítása

4. A célok kialakítását követően a megvalósítását szolgáló eszközök és módszerek meghatározása történik

5. Kidolgozzuk és elkészítjük az akciótervet.


Milyen további eszközöket tudunk igénybe venni ahhoz, hogy a környezeti elemzést és helyzetértékelést elvégezzük?


Több lehetőség is rendelkezésünkre áll, viszont jelen esetben felsorolás jelleggel néhányat említenénk az ismertebb eszközökből, melyek mikro- és makrokörnyezeti tényezők megvizsgálása az üzleti stratégia kontextusában nagy jelentősséggel bírnak:

  • SWOT elemzés a vállalkozások belső környezetét és külső mikro környezetét elemzi (erősség, gyengeség, lehetőség, fenyegetettség)

  • PESTEL analízis: P-Politikai, E-Gazdasági, S-Társadalmi, T-Technológiai, E-Természeti és L-Jogi környezet vizsgálata

  • Piackutatási metódusok és versenyképességünk elemzése

 

III. STRATÉGIAI AKCIÓTERV

 

Négy férfi alkalmi irodai környezetben, ötletekről beszélgetnek a márkaépítés és üzleti stratégia kapcsán. Az egyikük egy táblánál poszt-it-ekkel jelenik meg. A többiek körülötte figyelnek, nyugodt hangulatban, ölükben laptopok láthatóak, amiben jegyzetelnek vagy keresnek.

Az akcióterv olyan dolgokat is magában foglalhat, mint egy fúzió és felvásárlás, esetleg egy új termékcsalád innovációja vagy egy robusztus ellátási lánc kialakítása, de lehet egy szimpla induló vagy meglévő vállalkozás terve vagy újratervezésének lépései mérföldkövekre és felelősökre bontva.


Milyen lépéseket tesz a vállalkozás a tervével együtt, hogy elérje küldetését? Nos ezt készítjük el az akciótervben.

Az akcióterv fontossága, hogy az adott mérföldkőre van szabva, hozzárendelt felelőse van és időhöz kötött a kezdés és a befejezés egyaránt.

Általában excel táblában gant ábrázolással szoktuk átláthatóvá tenni vagy olyan programot használunk, ahol jól vizualizálható és elválasztható a különböző lépések. Én erre például a Monday. com rendszerét használom, mint hivatalos partner.


 

Ezek a stratégiai cselekvések együttesen segítenek meghatározni, hogy mi a szervezet stratégiája.

 

Jelmondatunk az üzleti stratégia vonatkozásában:

A STRATÉGIA MEGVALÓSÍTÁS NÉLKÜL EGY ÁLOM, A MEGVALÓSÍTÁS STRATÉGIA NÉLKÜL, EGY RÉMÁLOM
Ahhoz, hogy pontosabb képet kapj vállalkozásod helyzetéről, és minden információd meglegyen a stratégiai tervezéshez, készíts egy átfogó felmérést vállalkozásodról, hogy megtudod, milyen irányba haladtok. Ha ez megvolt, mindenképp egészítsd ki egy versenytárs elemzéssel, hogy megtudd mi teszi őket sikeressé és mik a fejlesztendő területek házon belül és a piaci trendekkel is számolni tudj. Segítségre van szükséged? Foglalj időpontot és egyeztessünk!
lefele mutató nyíl

 

BUSINESS RISE-ról

 

Dinamikus branding- és üzletfejlesztési stúdióként Budapesten a KKV-k igényeire specializálódtunk. Kreativitást és stratégiai gondolkodást ötvözve támogatjuk partnereinknek abban, hogy kitűnjenek a versenytársak közül, fenntartható növekedést elérni, és alkalmazkodni a versenyképes üzleti környezethez.


Látásmódunk alapja a jövőorientált márkaépítés, a szervezeti és folyamatok logikus ptimalizálása, valamint integrált digitális megoldások révén kínálunk testreszabott stratégiákat és megvalósítást, hogy partnereink hosszú távú sikerét biztosítsuk.


Szakértelmünk kiterjed a stratégiai márkaépítésre, üzletfejlesztésre, digitális transzformációra, webdesignra, az online jelenlét erősítésére és hirdetések kezelésére. Hatásos arculatokat alkotunk, optimalizáljuk a vállalkozás működési folyamatait, és olyan megoldásokat nyújtunk, amelyek kihozzák vállalkozásod valódi potenciálját.


Dolgozzunk együtt, hogy stabil alapokat teremtsünk és vállalkozásodat magabiztosan skálázzuk.



bottom of page