Online Class

EGYÉNI VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSA

LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE

 

AZ ÖTLET

VAN ÖTLETEM - vajon működni fog?

NINCS ÖTLETEM - mibe kezdjek bele?

Legtöbbször olyan emberekkel találkozom, akiknek nincs ötletük, hogy pontosan mi legyen a vállalkozásuk tárgya és az a helyzet, hogy ez nagyon előnyös. Üres lapra könnyebb rajzolni, mint egy meglévőt átalakítani. És miért kéne a meglévő ötletet átalakítani? Mert legtöbbször olyan ötlettel indulnak az emberek, ami nem piacképes. 

Sokkal fontosabb, hogy mire van igényük az embereknek, mint az, hogy milyen nagyszerű dolgot találtál ki. Hatványozottan igaz ez az első vállalkozásodra. Az elsőnek könnyűnek kell lennie, a lehető legalacsonyabb tőkeigényűnek és legalacsonyabb kockázatúnak. Pont elég kihívás lesz benne neked, nem akarsz még azzal is bajlódni, hogy az embereket rábeszéld az ötletedre. Van elég olyan dolog amire szükség van, kezd az első vállalkozásod ilyennek, és később, mikor már van benne gyakorlatod, kísérletezhetsz merészebbekkel.

Listáztam neked a 2021-ban legprofitábilisabb (környetettudatos) ötleteket. Ha nincs ötleted, azért, hogy legyen, ha van, azért, hogy validáld azt. 

shutterstock_674128501.jpg
 

AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÁS ADÓZÁSA

Ma, Magyarországon, az alkalmazotti bérek adóztatása nagyon magas, míg a vállalkozói jövedelmeké nagyon alacsony. Alkalmazottként a cég által a részedre kifizetett összeg csupán 54,9%-át viszed haza. Katás egyéni vállalkozóként az összeg 97%-ával gazdálkodhatsz. Ez óriási különbség.

Jól szemlélteti ezt a következő ábra:

EV VS ALKALMAZOTT.png

Az ábrán azt látod, hogy havi 1 millió forint bevételből az adózás után mennyi pénzt mutatkozik a bankszámládon (zöld rész). Egyértelműen látszik, hogy vállalkozóként a bevételed magasabb részét tudod felhasználni, mintha alkalmazottként éled az életed. 

KATA (Kisadózó vállalkozások tételes adója) - a legjobb választás

Fontos tudnod, hogy a fenti számok akkor érvényesek, ha egyéni vállalkozóként a KATA adózási rendszert választod, márpedig én minden kezdő vállalkozónak ezt javaslom. Ez egy könnyített adózási forma, amit bárki választhat magának a vállalkozás elindításakor. Ennek a lényege, hogy fix adókötelességed van:

  • ha főállású vállalkozó vagy akkor 50 000 Ft/hó

  • ha van a vállalkozás mellett legalább heti 36 órát meghaladó munkaviszonyod, akkor 25 000Ft/hó
     

Igen, ezt akkor is ki kell fizetned ha nincs bevételed, azonban bármikor könnyedén szüneteltetheted ha nem szeretnéd a költségeket állni.

Nincs jelenleg a világon kedvezőbb vállalkozási forma a magyar KATA-s egyéni vállalkozásnál!

Ma, Magyarországon nagyon egyszerű vállalkozást indítani és működtetni. Alig pár dologra kell odafigyelni, és ez az idő teltével megszokott rutinná válik a vállalkozó számára. A vállalkozás elindítása sokkal körülményesebb, mint a későbbiekben a fenntartása, és az is csupán azért, mert körülményes jogszabály megfogalmazások, rendszerek, digitális felületek állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy agyvérzés nélkül átvészeljük az elindítás ügyes-bajos dolgait. 

-

Amikor én indítottam a saját vállalkozásomat, rengeteg blogot elolvastam, ismerősöktől tájékozódtam és 3 könyvelőnél jártam. Azt hittem, mindent tudok. Hát, útközben derült ki, hogy mennyi dolgot nem kötöttek az orromra. Aztán jöttek a híres magyar határidők, a teljesítésekre... A könyvelő sem tudott segíteni, mert egyedül én láttam át, hol tartok valójában. Mára már túl vagyok több vállalkozás sikeres elindításán és üzemeltetésén és bátran állítom: tudom, hogyan kell elindítani egy vállalkozást és ezt egyszerűen és tömören át is tudom adni Neked. Lévén nagyon struktúrált ember vagyok, szeretem listába szedve látni a teendőimet és előre felkészülni minden lehetséges kimenetelre. Így a szükséges lépések egy Trello táblán vannak összeszedve nekem, ami számodra is elérhető.

-

A vállalkozásod fenntartásához az alábbiakat kell tenned:

  1. bevételi nyilvántartás excel-t vezetni

  2. bevételeidről számlát kiállítani (írom lentebb, hogy hogyan)

  3. havonta elutalni a NAV-nak a KATA díját adott hó 12-ig. Számla: 10032000-01076349, NAV Kata beszedési számla, megjegyzésbe a vállalkozás adószámát kell írni
    (25 000Ft / 50 000Ft)

  4. évente egyszer kötelező tagdíjat utalni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának
    (5 000Ft /év)

  5. évente kétszer (márciusban és szeptemberben Iparűzési adót utalni a helyi önkormányzatodnak
    (25 000Ft / alkalom)

  6. évente egyszer adóbevallást készíteni az előző évi bevételeid alapján (ezt pl. csinálhatja könyvelő, ennek a kb. díja 10 000 Ft, vagy te magad itt)

Ennyi. Vállalkozási tevékenységed évi 12 000 000Ft-ig ÁFA mentes (úgy hívjuk: alanyi adómentes, tehát ÁFÁ-t nem számolsz fel a vevőidnek), e fölött viszont érdemes mielőbb könyvelőhöz fordulnod és megbeszélned vele a továbbiakat, mert ahogy átléped a határt, a felette lévő összegek után 40% adót kell fizetned, így pedig már nem éri meg KATA-sként vállalkozni. Tudsz azonban Kft-t vagy Bt-t alapítani, ahol ismét lehetőséged van évi 12 millió Ft-ig áfamentesen számlázni. 

Az ÁFA mentesség miatt tehát érdemes jól meggondolni, milyen vállalkozásba kezdesz, mert míg egy tanácsadói vállalkozás esetén évi akár havi 1 000 000 Ft marad a számládon, úgy egy webshop esetén ez akár havi 200 000Ft-ra is csökkenhet. Kereskedelem esetén tehát érdemes olyan termékeket árulni, amit magas profittal tudsz eladni, online és nem kell számolnod egy bolt fenntartási költségeivel. Összegyűjtöttem neked 9 db masszívan profitábilis ötletet, ide kattintva megnézheted.

 
shutterstock_674128501.jpg

JOGI FELTÉTELEK

Az egyéni vállalkozás óriási előnye a társas vállalkozásokkal szemben, hogy gyakorlatilag 0 Ft kezdőtőkével, különösebben bonyolult jogi feltételeket nélkülözve elindítható és bármikor szüneteltethető. 

Nincs hozzá szükséged tőkebefizetésre, sem ügyvédre, sem jogászra, még könyvelőre sem. 

A következő (4-es) pontban leírom milyen eszközökre van szükséged egy jól működő vállalkozás üzemeltetéséhez.

Fontos tudnivaló:

egyéni vállalkozóként a teljes személyes vagyonoddal felelsz az üzleti tevékenységedért. Ezt le kell írnom, keménynek hangzik de nem kell tőle tartanod.

shutterstock_674128501.jpg
 

ERRE LESZ SZÜKSÉGED AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÁSODHOZ

Különbség van aközött, hogy online vállalkozást (webshop, online tréningek) vagy lokális vállalkozást (szakmunka, bolt) vezetsz, azonban mindkettőnél érvényes, hogy a vállalkozásod így épül fel, és ezeket az eszközöket javaslom neked beszerezni

​​

ONLINE JELENLÉT

Responsive Website


WEBOLDAL

Kötelező. Néhányan azt gondolják, weboldalra kevésbé, Facebook oldalra inkább van szükségük. Ez nem állja meg a helyét. Weboldalra mindenképp szükséged van, ráadásul ez a legfontosabb, mert ez a vállalkozásod arca. Ennek kell tükröznie mindent, amit az általad nyújtott szolgáltatással éreztetni akarsz az ügyfeledben. Itt kell történnie magának a szolgáltatás / termék igénylésének, a marketingnek, a sales-nek, a fizetésnek, az utánkövetésnek. A brand-ed arcát választod a weboldaladdal.

Nem javaslom, hogy Wordpress-sel és tárhelyszolgáltatóval szenvedj. 2021-ben ezek már elavultak, ennél sokkal jobb fejlesztések állnak rendelkezésünkre. Első látásra kontrasztba fog kerülni az ingyenes Wordpress és havi 6000 Ft-os Wix azonban ez olyan, mint a Windows vs. Apple. Előbbi sokat tud, utóbbi viszont egyszerűsíti az életed.

 

Webshophoz válaszd a Shopify-t, szolgáltatáshoz és tanácsadáshoz a Wix-et. Nem kell Google-ben utánukolvasnod, mert össze fogsz zavarodni. Kipróbáltam mindent és 3 éve élem. Shopify és Wix. Pont.

Ezekkel a tárhelyed és domain-ed megoldódik, mert a szolgáltatáshoz tartozik ez a kettő. Előfizetni azután fogsz tudni, hogy a sablonok közül kiválasztottad melyik a számodra legjobb felépítésű. A funkciók alapján fog alakulni a díjad. (Tipp: regisztráció után kezd el ingyenes verzióban építgetni az oldalad, pár nap után fel fog ajánlani neked egy 50%-os kedvezményt, akkor fizess elő)

Image by NordWood Themes

KÖZÖSSÉGI MÉDIA

Facebook oldalra majdnem biztos, hogy szükséged lesz, mert ennek hiányában nem tudsz hirdetéseket készíteni. Instagram és Youtube csatornát csak akkor készíts a vállalkozásodhoz, ha azokat szereted csinálni és van időd rendszeresen foglalkozni velük. Sokkal jobb az ha nincs, mintha van de teljesen elhagyatott. Instán tudsz FB oldal profillal hirdetni.

Image by Austin Distel

CÉGES EMAIL

Eszedbe se jusson gmail.com végződésű email fiókot használni a vállalkozásodhoz! Amatőr, hiteltelen és gyenge SEO-t eredményez. A Gmail-nek van Business felülete, ahol a domain-ed nevével kapsz email címet Gmail rendszerben. Ilyen a hello@businessrise.hu is. Ha Wix-en fizetsz elő akkor pár nap múlva ajánlani fogja neked, várd meg, ha Shopify-on, akkor itt tudsz Google Workspace fókot rendelni. Ha csak email címre van szükséged, akkor Business Starter, ha szeretnéd az összes file-odat felhőben tárolni és a gépeden automatikusan szinkronizálni, akkor Business Standard.

ÜGYFÉLSZERZÉS

Kész van a weboldalad, megcsináltál minden beállítást, kész a logód, a névjegykártyád, elindítottad a vállalkozást és a számlázóprogramod már epekedve várja az első számlához az adatokat. Szuper! Na itt jön a lényeg. Az ügyfélszerzés (gyakran hívom sales funnelnek) egy folyamat, ami így néz ki:

  1. sok-sok látogatót, potenciális vevőt vonzunk az oldalra (website visit)

  2. ebből a sok-sokból látogatóból elkötelezett érdeklődőt varázsolunk (lead)

  3. itt jön az eladástechnika segítségével a vásárlás

  4. majd a vásárlóélmény határozza meg, hogy visszatérő vásárló lesz-e az adott személy (loyalty)
     

Ez egy tölcsér, amibe felül rengeteget kell töltened ahhoz, hogy alul valamennyi eredmény kijöjjön. A látogatóidnak kb. 10%-s fog nálad vásárolni. Számold ki, hogy havonta hány vásárlóra van szükséged a profitábilis működésért és látni fogod, hány látogatót kell generálnod. Ezt fogod folyamatosan optimalizálni annak érdekében, hogy kevesebb látogatóból nagyobb számú vásárlást érj el.

Sales-Funnel-Working.jpg
Image by Austin Distel

FACEBOOK HIRDETÉS

Az érdeklődőszerzés Facebookon a legegyszerűbb, egyszerűen azért, mert ott tudunk a legjobban szűrni. A nagy kék testvér ugyanis többet tud rólad, mint te magad. A megadott információid, a digitális viselkedésed, a látogatott oldalaid alapján ő felcímkéz, egy átfogó képet alkot rólad, így tudja mi érdekel, mivel küzdesz, mire reagálsz és mit kerülsz. Így aztán tökéletesen célozható vagy megfelelő reklámokkal. Ez nekünk, vállalkozóknak jó, hiszen így viszonylag könnyen meg tudjuk találni a célközönségünket. Amikor elindítasz egy Facebook oldalt, a rendszer maga végig fog vezetni téged a következő lépéseken a sikeres üzlet érdekében, használd az adott segítséget, menj végig az ajánlott lépéseken, nem kell a vállalkozáskezelőbe ugranod.

 

Két fontos dolgot tarts szem előtt.

1: kezdetben több pénzt fogsz elkölteni reklámokra, mint amennyit szeretnél, mert az algoritmusok az alapján tudják kitalálni, hogy mire van szükséged, hogy elég visszajelzést gyűjtenek a hirdetésedre az emberektől. Viszont amint megtanulja, már sokkal könnyebb és olcsóbb lesz itt érvényesülnöd

2: minél pontosabban határozod meg a célközönséged, annál hatékonyabbak a reklámok. Ezt útközben folyamatosan finomítani fogod.

Image by Christian Wiediger

GOOGLE KERESŐ

 

A fizetett Google hirdetéseket akkor kell alkalmaznod, ha ott keresik az emberek azt, amit árulsz. Ha pl. villanyszerelő vagy a 4. kerületben, akkor téged Google-ben fog pont így keresni a potenciális ügyfeled. Ha azonban egy új táplálékkiegészítőt árulsz, nem fognak arra keresni, hogy "új táplálékkiegészítő", így a Facebook lesz a jó választás. A Google kulcsszótervezőt csak meglévő üzleti fiókkal tudod használni, azonban amíg ilyened nincs, böngészd a Google Trends oldalt, ahol megnézheted, mire keresnek az emberek. A leghatékonyabb megoldás nem a fizetett hirdetés, hanem az organikus SEO találat. Ehhez időre és egy jó szakemberre van szükséged, aki a vállalkozásod SEO-jával foglalkozik, amíg te az ügyfeleid kiszolgálására koncentrálsz.

ONLINE FIZETÉS

Woman Texting

PAYPAL / SIMPLE PAY

Az online fizetést könnyen meg fogod tudni oldani a Wix és a Shopify rendszerén belül. Előbbinél a PayPal-lal, mint szolgáltatóval tudod összekötni a vállalkozásod, ahol a fizetésnél a vevő a PayPal oldalára kerül és ott, regisztrált fiókkal vagy egyszerűen bankkártyával tud fizetni. Ilyen rendszer van a Business Rise oldalán is. A Shopify-nál ezen felül SimplePay-el is lehet fizetni. Mindkettőnél vannak tranzakciós költségek, jellemzően 4% körül.

Minden automatizáltan történik, te pedig csak az értesítéseket kapod a műveletekről. Egy kattintással tudsz visszatéríteni is ha szükséges. 

SZÁMLÁZÁS

illo_hero-index_desktop-wide.png

BILLINGO

Ők egy magyar startup és nagyon jól csinálják, amit csinálnak.

A Billingo egy online számlázórendszer, nem szoftver, így nincs szükséged letöltött alkalmazásra, minden számlát ki tudsz állítani könnyedén, miután belépsz a felhasználóneveddel és jelszavaddal. A billingóval tényleg nagyon egyszerű a számlázás. Nagyon felhasználóbarát a felület és saját blogunkon végigvezetnek a lépéseken is. Éves díja 9 000 Ft és cserébe korlátlan számú elektronikus számlát állíthatsz ki, amit nem kell kinyomtatnod sem, rögtön megy emailben a vevődnek. Shopify-al össze tudod kapcsolni, így automatizáltan működik. Katt ide a regisztrációhoz. Sajnos Wix-hez még nem tudod csatlakoztatni, ezért ott neked kell kitöltened a számlaadatokat. Ezért használunk webshophoz, sok rendeléshez Shopify-t, és a kevesebb de magasabb értékű rendelésekhez Wix-et.

CSOMAGSZÁLLÍTÁS

Image by Curology

GLS​ / WEBSHIPPY 

Ha sok terméked van és sok rendelést vársz, akkor javaslom szervezd ki a logisztikát a Webshippy segítségével. A rendelések hozzájuk fognak érkezni és ők gondoskodnak a csomagolásról és szállításról. 

Ha ezt magadnak intéznéd, mert kevés terméked van, vagy nem akarsz előre elköteleződni, akkor Fürgefutár.hu - itt az összes futárszolgálat közül tudsz választani és nagyon felhasználóbarát a felületük.

BANKSZÁMLA

Image by Kay

PAYPAL / MAGNET BANK

Nem kötelező vállalkozói számlát nyitnod de javaslom legyen egy elkülönített -lakossági -  számlád a vállalkozásodra. Ha csak online fogadsz rendeléseket, akkor ez lehet egy PayPal számla. Ha utalni is fognak neked, akkor legyen egy külön bankszámlád. Ez bárhol lehet, de ha nem tudod kit válassz, én a Magnet Bank-ot javaslom. Ők egy magyar, közösségi bank, akik fenntarthatósági alapelveket képviselnek és jótékony dolgokra fordítják a profituk egy részét, ráadásul online tudsz számlát nyitni és felhasználóbarát az App-juk is.

A vállalkozás elindításánál nélkülözhetetlen lesz számodra egy todo lista, egy vezérfonál, ami mentén haladni tudsz. Ezzel elkerülöd a hibákat és vissza tudod ellenőrizni, hogy mindent megcsináltál-e.  Erre mindenképpen áldozz pénzt, időt és energiát, mert ez az alapja az egész vállalkozásodnak.
 

HONNAN LESZ PÉNZED?

Sokszor találkozom azzal, hogy annak a fejében is a pénz hiánya okoz gondot, akinek valójában nem is lenne rá szüksége. Én azt javaslom, az első vállalkozásod olyan dolog legyen, amibe nem kell pénzt fektetned. Így sokkal hamarabb fogsz elindulni, mintha arra várnál, hogy összejöjjön a magas összeg az első raktárkészletedre. 

Ha pedig mindenképpen kell tőkét szerezned a vállalkozásodra, ezeket javaslom.

Regisztrált álláskeresőknek: 

  • Ginop támogatás 4 573 800 Ft értékben. Bővebb infó itt

  • minimálbér támogatás 6 hónapon át. Bővebb infó itt

Mindkét esetben kérhetsz tájékoztatást és mentorálást annál a hivatalnál, ahol regisztrálva vagy álláskeresőként.

Startup-oknak:

shutterstock_674128501.jpg
 

EGYÉNI VÁLLALKOZÁS INDÍTÁSÁNAK KONKRÉT LÉPÉSEI

Fontos! Mielőtt elindítod a vállalkozásod, legyen kész terved arra vonatkozóan, hogyan fogod azt felépíteni és működtetni. Nem mondom, hogy a tökéletes verziót kell előre kitalálnod, nem, útközben úgyis sok dolog alakulni fog. De legyen egy támpontod. 

A lépéseket egy Mentorprogram keretein belül egy Trello listán szedtem össze. Ha nem ismered a Trello-t, ez egy ingyenes és nagyon könnyen kezelhető feladatlista rendszer, ami sokkal hatékonyabbá teszi a munkád, mintha jegyzetbe írnád. Ráadásul a naptáraddal is összekötheted, így a határidős feladataidat rögtön ott látod. 

Ez a Mentorprogram irtó mód megkönnyíti az indulásod, mindenképp szükséged van rá! Kiválthatod vele a
 

  • könyvelő (kb. 20 000 Ft)

  • a webdizájner/fejlesztő (kb. 300 000 Ft)

  • a grafikus (kb. 50 000 Ft)

  • a social media partnered (kb. 100 000Ft/hó)
     

munkáját. Tehát ​ezzel a Mentorprogrammal nagyjából 470 000 Ft kezdeti költségtől mented meg magad. Bizony! A tudás ilyen sokat ér!

nem állsz még készen?

Semmi gond. Ha úgy érzed, még nincs itt az ideje, hogy belevágj a képzésbe, ne tedd. Amennyiben  jó oka van a döntésednek, nem csupán a halogatás vagy megfutamodás, akkor ne kezdj bele a képzésbe, hanem kezd ismerkedéssel, lépésről-lépésre tanulással. Ehhez hasznos információkat, zseniális írásokat találsz a blogon.